loading...
سروش لکستان
محمد رشیدیان سیکه وندی بازدید : 254 سه شنبه 11 فروردین 1394 نظرات (0)

سید حشمت الله موسوی متولد سال ۱۳۴۳ در منطقه ی خاوه شمالی از توابع دلفان است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته ی دبیری ادبیات فارسی است و بعد از ۳۰ سال تدریس به خاطر علاقه به تدریس هم اکنون مدرس دانشگاه و دبیر آموزش و پرورش است.

 

این نویسنده در گفتگو با خبرنگار نسیم درباره کتاب ” گویش لکی ” گفت : حدود ۲۸ سال زحمت کشیدم زیرا تک تک واژه های لکی را با کتاب های زبانشناسی تطبیق داده و آنچه همسان بوده اند استخراج نمودم ، هر کدام از واژه های این کتاب سند و ارجاع باستانی معتبر دارند، نام دیگر این کتاب که بر روی جلد نیز آمده است ” بررسی تطبیقی گویش لکی با زبانهای باستانی”است.

 

به گفته این محقق کتاب مورد بحث ارزش زبانشناسی ، تبارشناسی و دانشگاهی دارد.

 

کتاب بعدی این مؤلف هزار سال گمگشتگی است که نویسنده با تحقیقات مستند و دلایل بسیاری ادعا نموده است باباطاهر شاعر بزرگ اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری لک زبان بوده و اصالتی دلفانی دارد.

 

مؤلف درباره این کتاب اظهار داشت : کتاب “هزارسال گمگشتگی” یا “باباطاهرشاعری لک زبان از دیار دلفان” موضوع پایان نامه ی کارشناسی ارشدم بوده است و در آن موقع متوجه شدم از هزار سال پیش که باباطاهر چشم از جهان بر بسته است تاکنون اصالت و هویتش گم شده است ، کنجکاو شدم روی این مسئله کار کنم و این کار نیز چهار سال زحمت در پی داشت.

 

تحقیقات مفصل مؤلف نشان داده همه ی گروه های مختلفی که ادعای تصاحب باباطاهر را دارند از جمله همدانی ها ، لرهای لرستان خودمان ، لرهای بختیاری ، لک های مازندران و تاجیکستانی ها ادعایشان بی اساس است و زبان باباطاهر ، سبک سخن وی ، همراهانی که با نام لکی همراهش بوده اند ، معشوقه ی وی ، مرام و عقیده ی وی ، تحقیقات محققین خارجی و برخی تحقیقات داخلی به ویژه اشعار یافته شده از شاعر در موزه قونیه ی ترکیه و دهها دلایل و قرائن دیگر که همگی در ضمن کتاب آمده اند، نشان می دهد باباطاهر اصالتی لک از دیار دلفان دارد.

 

باباطاهر معروف به باباطاهر عریان ، عارف ، شاعر و دوبیتی سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری ایران و معاصر طغرل بیک سلجوقی بوده است. بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می‌داده‌اند و عریان به دلیل بریدن وی از تعلقات دنیوی بوده است.

 

هرکدام از کتاب های مذکور با تیراژ ۵ هزار جلد منتشر شده اند و مرکز پخش آنها کتاب فروشی دانش نورآباد دلفان است.

محمد رشیدیان سیکه وندی بازدید : 507 یکشنبه 02 فروردین 1394 نظرات (1)

محمدکاظم کرمی: چه این مردمان سخت کوش در طول تاریخ حاشیه نشین و مورد تبعیض و حتی تحقیر بوده اند و با تکه تکه شدن و الحاق به استانهای لرستان و کرمانشاه  با هویت فرهنگی تقریباً متفاوت، با فرهنگ  و هویت فرهنگی شان فاصله گرفته بودند.

اینک و با انتشار اشعار این شاعر شیرین سخن و آشنا به تاریخ ایران و لکستان که با لحن حماسی ایرانیان خاصه لکها را به یاد مجد و عظمت تاریخی شان می اندازد موجی از بازگشت به خویشتن در میان مردم قوم لک به وجود آمده و هر روز فراگیرتر می شود. او می خواهد به مردم لک زبان بفهماند که از قومی بزرگ با سابقه ای به قدمت تاریخ پر عظمت ایران و دارای فرهنگی غنی و سرشار از خوبی چونان فرهنگ پرمایه ایران هستند بنابراین نه تنها نباید از لک بودن خود فرار نمایند بلکه باید به آن افتخار نموده و برای شناخت فرهنگ و تاریخ خود و سپس معرفی  آن بکوشند.

تاثیر اشعار و افکار لک امیر امروز به وضوح بر مردم لک خاصه جوانان این قوم ملموس و مشهود است. افزایش تعداد فعالین در عرصه فرهنگ لکی، گسترش سایت ها و وبلاگ ها، مطالبه کردن خواست های تاریخی قوم لک از جمله تاسیس استان، برگزاری همایش ها، افزایش میزان کتابها و اشعار مرتبط و ... در سالهای اخیر همه و همه از مواردی هستند که اشعار لک امیر در روند آنها موثر بوده است بی هیچ تردیدی جایگاه و تاثیر لک امیر واشعار او در فرهنگ لکی به اندازه فروسی در سطح ملی بر فرهنگ ایرانی و پارسی است و به جرات می توان او را فردوسی لکستان نامید. اگر فردوسی با درک درست شرایط تاریخی و خطر نابودی زبان پارسی و فرهنگ ایرانی با سرودن اشعار حماسی – تاریخی شاهنامه خود مجد و عظمت تاریخی ایرانیان را به یاد آنان آورد و با کوشش سی ساله خود عجم را زنده کرد لک امیر نیز با در پیش گرفتن مشی و شیوه او می کوشد تا زبان و فرهنگ لکی را از نابودی نجات دهد چه او به درستی دریافته این فرهنگ غنی با شرایط موجود وضعیت خوبی ندارد و در آستانه فراموشی است

بنابراین لازم است که لک ها را از خواب بیدار کرده و با فرهنگ و هویت خویش آشنا ساخت و انصافاً در این زمینه موثر و مفید بوده است برگزاری همایشهای مختلف برای بزرگداشت شخصیت او ناشی از تاثیر اشعار او و فهم این نکته از سوی دوست داران فرهنگ لکی است.   

درباره ما
نه تو می مانی و نه اندوه و نه هیچیک از مردم این آبادی ... به حباب نگران لب یک رود قسم، و به کوتاهی آن لحظه شادی که گذشت، غصه هم می گذرد، آنچنانی که فقط خاطره ای خواهد ماند ... لحظه ها عریانند. به تن لحظه خود، جامه اندوه مپوشان هرگز.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    عملکرد نماینده ی کنونی سلسله و دلفان (جناب آقای حجت الله سوری)چقدر برایتان رضایت بخش بوده است؟
    دلیل شما برای حمایت از مذاکرات هسته ای و به نتیجه رسیدن آن چیست
    آمار سایت
  • کل مطالب : 632
  • کل نظرات : 23
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 61
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 113
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 531
  • بازدید ماه : 1,531
  • بازدید سال : 38,770
  • بازدید کلی : 390,827